SAYA SUKA BLOG INI

Jana Pendapata Anda

INFO TERKINI

Monday, April 18, 2011

TEKNIK MENINGKATKAN TRAFIK BLOG


Teknik pertama – Gunakan Blog-ping Aggregator
Antara blog-ping aggregator yang saya sering guna untuk ping blog :
pingomatic.com
gengblogger.com
kelantanbloggers.com
selangorbloggers.com
johoreanbloggers.com
imcurtain.com
blogged.my
petalingstreet.org
storyanda.com
innit.nuffnang.com
undi.me

Teknik kedua – Gunakan akaun Twitter
Korang akaun Twitter tak? Kalau ada bagus, kalau tak ada korang boleh apply di sini. Macam mana untuk meningkatkan trafik dengan Twitter? Mudah banget. Firstly, korang cuma perlu register di twitterfeed.com. Then, create new feed, isi blog url, yang lain pihak Twitter Feed akan uruskan.

Teknik ketiga – Baca blog dan tinggalkan komen
Luangkan masa korang untuk baca blog orang lain dan jangan segan silu meninggalkan komen (sila komen dengan ikhlas dan jangan cuba untuk SPAM). Isya-Allah, diorang akan menunjukkan tanda “appreciate” dengan balas balik kunjungan atau komen di blog korang. Saya tidak menggalakkan korang untuk meninggalkan link hanya di shoutbox. Itu trick lama, apa guna blogwalking kalau hanya bertujuan untuk spam shoutbox orang lain, ye tak? Jika terdapat entri mereka yang berkaitan dengan mana-mana entri korang, mungkin korang boleh trackback link di bahagian link blog mereka.


Teknik keempat – Bertukar pautan di blog rakan
Satu lagi petua yang Ikhwan nak kongsi ialah rajinkan diri untuk bertukar-tukar linkdengan owner blog yang baru korang jumpa. Korang boleh letakkan link mereka sama ada di sidebar blog atau buat satu page khas

Teknik kelima – Kerap menambah entri baru
Update blog sangat penting sebenarnya. Korang digalakkan untuk kemas kini blog 2 3 kali seminggu. Kalau tak dapat seminggu sekali pun jadilah. Setiap kali korang update blog dan ping, search engine akan menghantar bot / spider mereka untuk crawl blog korang. Kalau hari-hari Google buat lawatan rasmi kat blog korang, tiada sebab kenapa blog korang tidak berada di senarai paling atas dalam search result.

4 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails