SAYA SUKA BLOG INI

INFO TERKINI

Friday, April 9, 2010

Hargailah Seseorang Seadanya

Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya kepada guru. Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang.

Pelajar :Mcm mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita syg? Mcm mana juga kasih itu nak bekekalan?"

Cikgu : Kamu ikut apa yang saya suruh. Kamu pergi ke padang. Kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu. Pilih yang
PALING CANTIK tanpa menoleh ke blkng lg walau sekalipun. Dah petik rumput yang PALING CANTIK, bawa ke kelas."

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pun di tangannya. Cikgu bertanya, kenapa tiada rumput yg dipilih?

Pelajar : Tadi semasa saya bjlan, saya carilah rumput yg plg cantik. Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata, petik yang PALING CANTIK. Maka saya terus berjalan ke depan smbl mencari yg PALING CANTIK tanpa menoleh ke blkng lg. Tapi sampai di penghujung padang, saya tak jumpa pun yang PALING CANTIK. Mungkin ada di antara yang dibelakang saya tadi rumput yang PALING CANTIK tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh ke belakang semula. Jadi tiadalah rumput yang saya boleh petik.

Cikgu : Ya..itulah jawapannya. Maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang, jgnlh kita mencari lagi yang lebih baik dari itu. Kita patut hargai orang yang berada di depan kita sebaiknya. jangan kita menoleh ke belakang lagi kerana yang berlaku tetep dah berlaku.Semoga yang berlalu tidak berulang lg, dan ingatlah orang yang paling kita sayang itulah yang PALING CANTIK dan PALING BAIK. Mahupun nak ikutkan..byk lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi.

Nukilan Steph
Kapit, Sarawak


20 comments:

  1. suke jugak baca ney.. insaf sekejap.. dan jangan terlalu memilih. hehe

    ReplyDelete
  2. bnyak pengajaran yg disampaikan melalui cter ni..
    jgn terlalu mengejar kesempurnaan..

    ReplyDelete
  3. Teringak p'cik kat kawan sorang ni..dah ade awek tp masih cari yg terbaik katanya..
    sebelom kawen kita boleh pilih tp takut jg kalu dah biasa nak cari yg terbaik..apa2 pon cermin diri kita dulu baru tgk orang lain.
    anyway thank n3 yg menarik.

    ReplyDelete
  4. Nice en3 yup, hargailah apa yang kita ada x guna terlalu memilih sebab apa yg kita dapat selalu yg terbaik buat kita.

    ReplyDelete
  5. nurul pernah baca cerita ni.. (;

    ReplyDelete
  6. tersentuh cd tikah baca citer ni...

    ReplyDelete
  7. huhu.. sedih gak..
    ada manfaat lah artikel ni..
    leh amik tak??
    thanks.. :D

    ReplyDelete
  8. aik..ziarah sja buah tngan xda ka??

    ReplyDelete
  9. salam ziarah untuk sekian kalinya.para bloggers

    ReplyDelete
  10. bgus entry ni..jgn la terlalu memilih kn..nobody is perfect in the world..^_^

    ReplyDelete
  11. kalau kita menghargai orang lain, pasti ada orang yg akan menghargai kita...

    ReplyDelete
  12. yg penting org tu sayang kn kita.. insya'allah suatu ari nnti kita juga dapat belajar tuk menyayanginya.. belum tentu bahagianya kalu kita dapat yg kita sayang tpi dia tak sayang kn kita.. :)

    ReplyDelete
  13. like dis post so much....
    double thumbs up!! ^_^

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails