SAYA SUKA BLOG INI

Jana Pendapata Anda

INFO TERKINI

Wednesday, March 16, 2011

FACEBOOK DITUTUP BERITA PALSU

FACEBOOK DITUTUP PADA 15 MAC ADALAH PALSU, MALAH FACEBOOK SEMAKIN DIUPGRATE. FACEBOOK MENGEMASKINIKAN STATUS BENCANA TSUNAMI DI JEPUN...



NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Laman jaringan sosial Facebook menggunakan fungsi kemas kini status untuk menunjukkan bagaimana berita tentang tsunami yang melanda Jepun tersebar ke seluruh dunia beberapa jam selepas bencana itu berlaku sekali gus melakar peta yang pertama seumpamanya, lapor sebuah akhbar semalam.

Sebelum ini, fungsi kemas kini status sering digunakan oleh pemilik akaun Facebook untuk berkongsi berita dengan rakan-rakan Facebook mereka.

Menurut seorang jurucakap Facebook, laman jaringan sosial itu kini digunakan untuk berkongsi maklumat mengenai malapetaka yang menimpa Jepun. Di samping dijadikan alat untuk mereka yang terjejas menghubungi keluarga dan rakan masing-masing.

Menurutnya, sebahagian besar aktiviti kemas kini itu tertumpu di sekitar pantai timur dan barat Amerika Syarikat, utara Eropah dan Asia Tenggara sekali gus menunjukkan pengguna Facebook di rantau-rantau berkenaan paling berminat dengan perkembangan yang berlaku.

"Peta ini menunjukkan buat pertama kalinya penyebaran perbualan di Facebook. Orang ramai menggunakan Facebook sebagai media untuk mengetahui apa yang berlaku di sekeliling mereka, selain menghubungi keluarga dan rakan-rakan," kata jurucakap berkenaan. 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails