PENGENALAN
· MUSTAHAK UNTUK MENANAMKAN MINAT PELAJAR UNTUK BELAJAR;
· BERPERANAN UNTUK TUJUAN MENGHADIRKAN’ PELAJAR DALAM SESI PENGAJARAN YANG AKAN BERLANGSUNG
· MENGGUNAKAN PELBAGAI PENDEKATAN, ALAT ATAU PROSES UNTUK MENIMBULKAN PERASAAN INGIN TAHU PELAJAR
· GURU JUGA PERLU MENARIK PERHATIAN PELAJARNYA. PELAJARAN TIDAK MUNGKIN BERLAKU DALAM KEADAAN PELAJAR MEMBERI TUMPUAN PADA PERKARA LAIN
PRINSIP MEMULAKAN PENGAJARAN
· BAHAN YANG DISAJIKAN HARUS BERMAKNA KEPADA PELAJARAN HARI TERSEBUT;
· PERKARA YANG DIBINCANGKAN HARUS BERLAKU DALAM LINGKUNGAN PENGETAHUAN PELAJAR;
· BAHAN YANG DIGUNAKAN SESUAI DENGAN TAHAP UMUR PELAJAR;
· BAHAN YANG DIGUNAKAN/DISAJIKAN ADA KENA MENGENA DENGAN ISI PELAJARAN YANG AKAN DISAMPAIKAN;
· TIDAK MEMBAHAYAKAN;
· BOLEH SELESAI DALAM MASA YANG SINGKAT;
· JANGAN SAMPAI `MENENGGELAMKAN’ MINAT PELAJAR DALAM PELAJARAN SEBENAR,
· GURU PERLU KREATIF.
KAEDAH MEMULAKAN PENGAJARAN
• MENARIK PERHATIAN PELAJAR
– MEMBUAT KEJUTAN
– LAKUKAN SESUATU YANG TIDAK BIASA
– GUNAKAN ANALOGI
– GUNAKAN SUARA, KONTAK MATA DAN ISYARAT
• MEMOTIVASIKAN PELAJAR
– MENGGUNAKAN SOALAN PROVOKATIF
– TUNJUKKAN MODEL
– MENGGUNAKAN ALAT PANDANG DENGAR
– MAIN PERANAN
• MENSTRUKTUR
– MEMAKLUMKAN PERANCANGAN PELAJARAN SERTA HAD-HADNYA
• MEMBUAT CANTUMAN
– MENGHUBUNGKAITKAN CERITA
– MENGHUBUNGKAN PENGALAMAN/ PELAJARAN YANG TELAH DILALUI
No comments:
Post a Comment