Monday, February 14, 2011

INDUKSI SET

       PENGENALAN
·         MUSTAHAK UNTUK MENANAMKAN MINAT PELAJAR UNTUK BELAJAR;
·         BERPERANAN UNTUK TUJUAN MENGHADIRKAN’ PELAJAR DALAM SESI PENGAJARAN YANG AKAN BERLANGSUNG
·         MENGGUNAKAN PELBAGAI PENDEKATAN, ALAT ATAU PROSES UNTUK MENIMBULKAN PERASAAN INGIN TAHU PELAJAR
·         GURU JUGA PERLU MENARIK PERHATIAN PELAJARNYA. PELAJARAN TIDAK MUNGKIN BERLAKU DALAM KEADAAN PELAJAR MEMBERI TUMPUAN PADA PERKARA LAIN

PRINSIP MEMULAKAN PENGAJARAN
·         BAHAN YANG DISAJIKAN HARUS BERMAKNA KEPADA PELAJARAN HARI TERSEBUT;
·         PERKARA YANG DIBINCANGKAN HARUS BERLAKU DALAM LINGKUNGAN PENGETAHUAN PELAJAR;
·         BAHAN YANG DIGUNAKAN SESUAI DENGAN TAHAP UMUR PELAJAR;
·         BAHAN YANG DIGUNAKAN/DISAJIKAN ADA KENA MENGENA DENGAN ISI PELAJARAN YANG AKAN DISAMPAIKAN;
·         TIDAK MEMBAHAYAKAN;
·         BOLEH SELESAI DALAM MASA YANG SINGKAT;
·         JANGAN SAMPAI `MENENGGELAMKAN’ MINAT PELAJAR DALAM PELAJARAN SEBENAR,
·         GURU PERLU KREATIF.

       KAEDAH MEMULAKAN PENGAJARAN
          MENARIK PERHATIAN PELAJAR
        MEMBUAT KEJUTAN
        LAKUKAN SESUATU YANG TIDAK BIASA
        GUNAKAN ANALOGI
        GUNAKAN SUARA, KONTAK MATA DAN ISYARAT
          MEMOTIVASIKAN PELAJAR
        MENGGUNAKAN SOALAN PROVOKATIF
        TUNJUKKAN MODEL
        MENGGUNAKAN  ALAT PANDANG DENGAR
        MAIN PERANAN
          MENSTRUKTUR
        MEMAKLUMKAN PERANCANGAN PELAJARAN SERTA HAD-HADNYA
          MEMBUAT CANTUMAN
        MENGHUBUNGKAITKAN CERITA
        MENGHUBUNGKAN PENGALAMAN/ PELAJARAN YANG TELAH DILALUI




No comments:

Post a Comment