SAYA SUKA BLOG INI

Jana Pendapata Anda

INFO TERKINI

Tuesday, January 25, 2011

BAHASA GAUL


Selepas kuliah Keterampilan Penulis tamat pada pukul 2 petang, saya pergi ke BHL Komputer untuk membeli CD. Ini adalah perbualan saya dengan pelayan kedai tersebut. Situasinya :

Pekerja: U nak cari ape?
Saya : Saya nak beli CD. Berapa 1 keping?
Pekerja : ermm..1 keping one ringit.
Saya : Boleh kurang ke?
Pekerja : No, ini sudah kurang ma.
Saya : Saya nak beli 5 keping.
Pekerja : Ok. 5 keping five ringgit.
Selepas itu, saya mengeluarkan duit untuk membayar.
Pekerja : Thank you, dating lagi ya.
Saya : Sama-sama.

Komen :
Dewasa ini, gelaja inilah yang berlaku di Malaysia. Rakyat di negara kita mencampuradukan bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Budaya ini ibarat luka yang semakin parah sehingga sukar untuk dibendung. Kita sebagai guru harus sedaya upaya membendung masalah ini agar perkara ini tidak berlarutan pada masa akan datang. Kalau hendak menggunakan bahasa Inggeris, gunakanlah bahasa Inggeris sepenuhnya untuk berkomunikasi antara satu sama lain begitu juga sebaliknya. Jika perkara ini dapat diamalkan oleh kita terutamanya rakyat Malaysia, maka matlamat untuk mencapai penggunaan bahasa Melayu Baku dapat dicapai serta meningkatkan martabat bahasa Melayu itu sendiri di mata dunia.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails