SENARAI TUGAS PEMBANTU  MAKMAL
|     TAJUK  |        C26  |        C22  |        C17  |   
|     i. Carta organisasi  |        Memastikan carta organisasi Jabatan Sains Sekolah dalam   makmal dipamerkan.  |        Membuat carta Organisasi Jabatan Sains Sekolah dan   mempamerkan dalam makmal.  |        Membantu membuat Carta Organisasi Jabatan Sains Sekolah   dan Mempamerkan dalam makmal.  |   
|     ii. Tugas  |        Mengetahui peranan dan tugas guru kanan,ketua panitia,guru   sains, pembantu makmal      dan PAR   makmal. Merancang agihan tugas dan memantau pelaksanaannya bagi   setiap pembantu makmal dan PAR makmal: a)Tugas harian b)Tugas cuti persekolahan.  |        Mengetahui peranan dan tugas guru kanak sains, ketua   panitia, guru sains, pembantu makmal dan PAR makmal. Melaksanakan tugas yang telah diagihkan.  |        Mengetahui peranan dan tugas guru kanan sains,, ketua   panitia,guru sains, pembantu makmal dan PAR makmal Melaksanakan tugas yang telah diagihkan.  |   
|     iii. Penyelenggaraan  |        Merancang dan memantau penyelenggaraan bilik makmal secara   berkala: *pengudaraan *Susun atur perabut. *Sistem saluran gas berpusat *Sistem pendawaian elektrik. *Sinki, paip air longkang *penjagaan perabut makmal *Peralatan dan bahan dalam makmal.  |        Melaksanakan tugas penyelenggaraan makmal seperti yang   telah ditetapkan: *pengudaraan *Susun atur perabut. *Sistem saluran gas berpusat *Sistem pendawaian elektrik. *Sinki,Paip air longkang *penjagaan perabut makmal *Peralatan dan bahan dalam makmal.  |        Melaksanakan tugas penyelenggaraan makmal seperti   yang  telah ditetapkan *pengudaraan *Susun atur perabut. *Sistem saluran gas yang berpusat. *Sistem pendawaian elektrik. Sinki,Paip air longkang *penjagaan perabut makmal *Peralatan dan bahan dalam makmal.  |   
|     iv. Pemeriksaan  |        Memastikan laporan pemeriksaan bilik makmal (senarai   semak) dijalankan  |        Membuat laporan pemeriksaan bilik makmal (senarai semak)  |        Membantu membuat laporan pemeriksaan (senarai semak)  |   
|     v. Pelabelan  |        Memastikan label-label peralatan,bahan dengan tepet dan   lain-lain dipamerkan dalam makmal.  |        Membuat label-label peralatan, bahan dan lain-lain dengan   tepat dan mempamerkan dalam makmal,  |        Membantu membuat label-label peralatan, bahan dan   lain-lain dengan tepat dan mempamerkan dalam makmal.  |   
|     vi. Penyimpanan  |        Memastikan bahan kimia,peralatan dan radas disimpan dengan   betul,  |        Menyimpan bahan kimia, peralatan dan radas dengan betul.  |        Membantu menyimpan bahan kimia, peralatan dan radas dengan   betul.  |   
|     vii. Pentadbiran  |        1.Memastikan bilangan pembantu makmal dan pembantu am   rendah mencukupi mengikut norma yang ditetapkan  |        Mematuhi peraturan berpakaian dan waktu bekerja.  |        Mematuhi peraturan berpakaian dan waktu bekerja.  |   
B.                 PENGURUSAN MAKMAL
C.                 PENGURUSAN STOK
|     TAJUK  |        C26  |        C22  |        C17  |   
|     i. Tatacara perolehan   |        Merancang,mengurus dan membuat dan membuat pesanan   bahan-bahan dan radas melalui: *Kontrak pusat *bukan kontrak pusat *pembelian terus *pembelian sebut harga  *pembelian wang panjar runcit.  |        Membantu membuat pesanan bahan-bahan dan radas melalui: *kontrak pusat *bukan kontrak pusat *pembelian terus *pembelian sebut harga *pembelian wang panjar runcit.  |        Membantu membuat pesanan bahan-bahan dan radas melalui: *kontrak pusat *bukan kontrak pusat *pembelian terus. *pembelian sebutharga pembelian wang panjar runcit.  |   
|     ii. Merekod  |        Merekod maklumat harta modal dan inventori direkodkan: * *kew313 *Kew314 *Kew315 *kaedah pendaftaran dalam   |        Merekod maklumat harta modal dan inventori: *Kew312,312A *Kew313 * * *Kaedah pendaftaran dalam Kew312,  |        Membantu merekod maklumat harta modal dan inventori: *kew312,312A *kew313 *kew314 *kew315 *kaedah pendaftaran dalam   |   
|     iii. Pemeriksaan stok  |        Merancang dan memantau pemeriksaan stok secara berkala: *pemeriksaan stok *pengiraan stok  |        Membuat pemeriksaan stok secara berkala seperti yang   diarahkan: Pemeriksaan stok Pengiraan stok  |        Membantu membuat pemeriksaan stok secara berkala seperti   yang diarahkan: *pemeriksaan stok *pengiraan stok.  |   
|     iv. Verifikasi stok  |        Mencadangkan  kepada   pengetua tentang pemverifikasi stok: *verfikasi stok *pemeriksaan mengejut  |        Membuat pemverifikasian stok seperti yang diarahkan: *verifikasi stok *pemeriksaan mengejut  |        Membantu membuat pemverifikasian stok seperti yang   diarahkan: *verifikasi stok *pemeriksaan mengejut  |   
|     v. Hapuskira dan pelupusan  |        Mengurus dan membantu hapus kir dan pelupusan harta modal,inventori   dan bahan kimia. Memastikan bahan-bahan yang rosak atau pecah dalam buku   rekod peralatan yang pecah dibawah kew 314  |        Membantu hapus kira dan pelupusan harta modal,inventori   dan bahan kimia Merekod bahan-bahan yang rosak atau pecah dalam buku rekod   peralatan yang pecah dibawah   |        Membantu membuat hapus kira dan pelupusan harta   modal,inventori dan bahan kimia. Membantu merekod    bahan-bahan yang rosak atau pecah dalam buku rekod peralatan yang   pecah dibawah Kew314.  |   
D.                KESELAMATAN MAKMAL
1.      Keselamatan dalam makmal
|     TAJUK  |        C26  |        C22  |        C17  |   
|     1. Perkara-perkara yang menyebabkan kemalangan  |        1. Memastikan pengetahuan ada pada Pembantu Makmal dengan   menyediakan senarai semak.  |        1. Men yediakan bahan-bahan rujukan untuk mendapatkan   pengetahuan ini.  |        1. Men yenaraikan perkara-perkara yang menyebabkan   kemalangan dalam bentuk carta.  |   
|     2. Simbol-simbol, tanda, label-label dan peraturan makmal.  |        1. Memastikan symbol-simbol, tanda, label-label dan   peraturan makmal yang tepat dan lengkap di dalam makmal dalam masa yang   ditetapkan.  |        1. Menyediakan bahan-bahan untuk membuat symbol-simbol,   tanda.label-label dan peraturan makmal di makmal. 2. Menentukan jangkamasa tugasan disiapkan.  |        1. Membantu membuat bahan-bahan untuk membuat   symbol-simbol, tanda.label-label dan peraturan makmal di makmal. 2. Mengedarkan peraturan makmal kepada pelajar untuk untuk   ditampal di dalam buku amali.   |   
|     3. Latihan kebakaran, pelan kebakaran dan Alat Pemadam   Api.  |        1. Merancang latihan dan pelan kebakaran bersama JK   Keselamatan Sekolah. 2. Memberi taklimat peranan  Pembantu Makmal semasa sessi Latihan   Kebakaran.  |        1. Memastikan latihan kebakaran dilaksanakan mengikut   takwim sekolah. 2. Menyediakan bahan-bahan untuk membuat pelan kebakaran. 3. Memastikan pelan kebakaran dipamerkan di dalam makmal.  |        1. Membantu membuat dan mempamerkan pelan kebakaran dalam   makmal. 2. Mengetahui peranan semasa latihan kebakaran.  |   
|     4. Langkah dan Prosedur Keselamatan.  |        1. Merancang penyelenggaraan berkala peralatan pemadam api 2. Merancang latihan berkala dengan penggunaan peralatan   pemadam api.  |        1. Memastikan alat pemadam api dalam keadaan berfungsi. 2. Melaksanakan penyelenggaraan alat pemadam api yang   berkala. 3. Memastikan latihan penggunaan pemadam api dilaksanakan.  |        1. Melaksanakan semakan berkala alat pemadam api dalam   keadaan berfungsi. 2. Menghadiri latihan penggunaan alat pemadam api.  |   
|     5. Baldi-baldi Pasir dan selimut api.  |        1. Merancang penyediaan baldi pasir dan selimut api di   kawasan makmal  |        1. Memastikan ada baldi pasir dan selimut api di kawasan   makmal.  |        1. Menyediakan baldi pasir dan selimut api di kawasan   makmal.  |   
|     6. Penyelenggaraan    Kebuk Wasap  |        1. Merancang berkala penyelenggaraan kebuk wasap.  |        1. Memastikan penyelenggaraan berkala kebuk wasap   dilakukan.  |        1. Melaksanakan penyelenggaraan berkala kebuk wasap.  |   
|     |        |        |        |   
2.      Pertolongan cemas
|     TAJUK  |        C26  |        C22  |        C17  |   
|     1. Ubatan / Bahan dalam kotak peretolongan cemas  |        1. Menyediakan senarai bahan yang perlu ada dalam kotak   pertolongan kecemasan. 2. Memantau kelengkapan bahan dalam kotak pertolongan   kecemasan dari semasa ke semasa.  |        1. Memastikan pembelian bahan yang disenaraikan untuk   kotak pertolongan kecemasan.  |        1. Melengkapkan kotak pertolongan kecemasan mengikut   senarai yang disediakan.  |   
|     2. Pengetahuan Asas Pewrtolongan Kecemasan.  |        1. Merancang Latihan Dalaman bersama Guru  Kanan Sains untuk memberi input kepada   Pembantu Makmal. 2. Memberi latihan kepada Pembangtu Makmal.  |        1. M enyediakan prasarana dan keperluan untuk latihan   dalaman. 2. Menyenarai semak secara berterusan untuk memastikan   pembantu makmal baru mendapat pengetahuan asas.  |        1. Menghadiri semua latihan dalaman. ( wajib )  |   
|     |        |        |        |   
3.      Mengurus bahan-bahan yang berbahaya
|     TAJUK  |        C26  |        C22  |        C17  |   
|     1. Pengendalian tumpahan bahan kimia.  |        1. Memastikan tatacara pengendalian tumpahan bahan kimia   didokumentasikan sebagai rujukan. 2. Memantau tatacara pengendalian tumpahan bahan kimia di   patuhi.  |        1. Menyediakan carta-alir tatacara pengendalian tumpahan   bahan kimia.  |        1. Mematuhi tatacara pengendalian bahan kimia.  |   
|     1. Pengendalian Bahan-bahan Kimia yang merbahaya.  |        1. Memastikan tatacara pengendalian bahan kimia yang   berbahaya didokumentasikan sebagai rujukan. 2. Memantau tatacara pengendalian bahan kimia yang   berbahaya dipatuhi.  |        1. Menyenaraikan    peralatan yang berbahaya. 2. Menyediakan carta carta alir tatacara pengendalian   peralatan yang berbahaya  |        1.mempamerkan senarai peralatan yang berbahaya di makmal 2. Mematuhi tatacara peralatan yang berbahaya.  |   
|     |        |        |        |   
|     |        |        |        |   
|     |        |        |        |   
|     |        |        |        |   
E.                 LAIN-LAIN TUGAS
|     |        C26  |        C2  |        C17  |   
|     1. Mengurus Taman Sains  |        1.Merancang pelan aktiviti membuat taman sains  2.Menyediakan kertas kerja  -menyediakan agihan tugas penyelenggaraan taman sains  |        1.Menyediakan keperluan melaksanakan aktiviti  |        Melaksanakan agihan tugas yang telah diperuntukan.  |   
|     2. Keceriaan  |        1. Merancang aktiviti keceriaan makmal. 2. Menyediakan anggaran perbelanjaan.  |        1. Menyediakan keprluan untuk melaksanakan aktiviti  |        1. Melaksanakan agihan tugas yang telah diperuntukan.  |   
|     3. Kemahiaran Kerja Paip / Kayu.  |        1. Merancang latihan kemahiran kerja paip kepada pembantu   makmal.  |        1. Memastikan latihan kemahiran kerja paip dilaksanakan.  |        1. Menghadiri latihan dan seterusnya menggunakan kemahiran   kerja di dalam urusan makmal.  |   

No comments:
Post a Comment