• KADANGKALA DIKENALI DENGAN PENEGUHAN;
• PENTING UNTUK MEMUPUK DAN MENGEKALKAN SIKAP POSITIF DALAM KALANGAN PELAJAR;
• PENGGUNAAN PERKATAAN YANG BOLEH MENJATUHKAN AIR MUKA PELAJAR AKAN MEMBERI KESAN YANG NEGATIF.
• PELAJAR BERASA SERONOK KERANA MEREKA TELAH BERJAYA DALAM PELAJARAN;
• SEMANGAT BELAJAR PARA PELAJAR AKAN MENINGKAT;
• HUBUNGAN GURU-PELAJAR MENJADI BERTAMBAH BAIK; DAN
• MEMBERI KESAN POSITIF DALAM PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
• TUNJUKKAN TINGKAH LAKU DAN AIR MUKA YANG POSITIF KETIKA MELAKUKAN PENGUKUHAN;
• BENTUK PENGUKUHAN PERLU DIPELBAGAIKAN DARI MASA KE MASA;
• PENGUKUHAN YANG POSITIF LEBIH BERKESAN DARIPADA PENGUKUHAN YANG NEGATIF;
• PENGUKUHAN YANG DILAKUKAN OLEH GURU HENDAKLAH SELARAS DENGAN PERINGKAT UMUR, KEMAMPUAN, JANTINA DAN KEDUDUKAN SOSIAL PELAJAR; DAN
• GURU PERLU BERSIKAP JUJUR.
• PENGUKUHAN MELALUI BAHASA – CONTOH PERKATAAN YANG KERAP DIGUNAKAN IALAH `BAGUS’, `YA, BETUL’ DAN SEBAGAINYA;
• PENGUKUHAN ISYARAT (GESTURE) – GERAKAN-GERAKAN BADAN TERTENTU SEBAGAI PENGGALAK KEPADA TINGKAH LAKU PELAJAR. CONTOHNYA, MENGANGGUK-ANGGUKKAN KEPALA, SENYUMAN, BERTEPUK TANGAN DLL.
• PENGUKUHAN SENTUHAN – GURU MENYENTUH BELAKANG PELAJAR UNTUK MENGUCAPKAN TAHNIAH (TIDAK SESUAI UNTUK PELAJAR DEWASA ATAU BERLAINAN JANTINA);
• PENGUKUHAN BERAKTIVITI – GURU MEMBERI AKTIVITI YANG DISUKAI PELAJAR ATAU MEMBENARKAN PELAJAR `REHAT LIMA MINIT’ SELEPAS MENYELESAIKAN AKTIVITI YANG BERAT.
• PENGUKUHAN KIU VERBALTAMBAHAN - CONTOHNYA GURU MENYEBUT `AHA’, `HA AH’, `TERUSKAN’, `CUBA FIKIR SEMULA’ DLL.
• PENGUKUHAN DENGAN CARA MENGHAMPIRI PELAJAR – GURU MENUNJUKKAN MINAT TERHADAP KEMAJUAN PELAJAR DENGAN MENDEKATI MEREKA, BERDIRI ATAU DUDUK DI SEBELAH PELAJAR DLL.
• MENULIS JAWAPAN PELAJAR DI PAPAN HITAM – HAL INI MENGGALAKKAN PELAJAR BERTINDAK BALAS;
• PENGUKUHAN BERTULIS – MEMBERI KOMEN PADA TUGASAN, MEMBERI MARKAH, MENGGUNAKAN CARTA KEMAJUAN DLL.
• PENGUKUHAN VERBAL YANG NEGATIF – PENGGUNAAN PERKATAAN `SALAH’, ‘TIDAK’, `TIDAK BETUL’, `HANTIKAN’, `TAK MASUK AKAL’, `MENGARUT’ DLL.
• PENGUKUHAN BUKAN VERBAL YANG NEGATIF – SEPERTI MENGGELENG-GELENGKAN KEPALA, MENJEGIL, MENCEBIK BIBIR, MENGHENTAK KAKI, MENGHEMPAS BUKU DI ATAS MEJA, KELUAR MENINGGALKAN PELAJAR (MERAJUK), MENDENDA PELAJAR DENGAN MENYURUH PELAJAR BERDIRI DLL.
• LANGSUNG TIDAK ADA PENGUKUHAN PADA MASA YANG SEPATUTNYA PENGUKUHAN DIBERI.
• PENGUKUHAN YANG SAMA PADA SETIAP KALI PENGUKUHAN DIBERI;
• PENGUKUHAN YANG TIDAK KENA PADA TEMPATNYA.
No comments:
Post a Comment